Iris Bondora Dvornik – Slojevitost Palimpsesta

IRIS BONDORA DVORNIK

SLOJEVITOST PALIMPSESTA

7.2. – 22.3.2013.

IZLOŽBENI PROSTOR POREZNE UPRAVE

Avenija Dubrovnik 32

Zagreb

SLOJEVITOST PSALIMPSETA
Pojam psalimpseta, pergamene s koje s skida (struže) tekst, slika, radi oslobađanja mjesta za novi zapis, na simboličan način veže se uz slikarski opus Iris Dvornik. Naime, njezini likovno intrigantni ciklusi sugeriraju u svom suodnosu mijenu između zasićenosti i pročišćenosti, bogatstva jednostavnog i bogatstva složenog, u ostvarenjima koja i u primjerima slikarske redukcije nose slojeve umjetničkog prisjećanja na strukture razvedene tvarnosti. I psalimpset ne polazi od nulte točke, već i pergamena “pamti“ sve krasopisne i dokumentarne prikaze, povezujući vrste i vrijeme. Iris u sintezi različitog zadržava jedinstvenost dojma te površina slike, relativne kromatske omeđenosti i tek naznačenog taktiliteta, korespondira s oblikovnim bujanjem drugih kreativnih faza. I nije važno što je bilo prije, a što poslije te je li slikarsko polje rezultat energičnog ali i tanahnog dodira ili prelaženje ka naslućujućoj reljefnosti. Stilski slijed sadrži i raniju likovnu sadržajnost, pa trenutak pojedine slike govori o kontinuitetu trajanja. A put je to ka sukusu umjetničkog vjerovanja, istine vidljive i u slutnji i uprisutnjenoj likovnoj činjeničnosti, u “ogoljelosti“ i događanju mnoštva brojnih i raznovrsnih fragmenata. Iris Dvornik u logičnim varijacijama enformelne agresivnosti, apstrakcije lirskog predznaka, tašističkim udarima, skladbama ornamentalne zaokruženosti, scenama prepunjenih obratima traži i nalazi vitalitet neprekidnog obnavljanja, sličan karakteru psalimpsesta. Poigrava se i slučajnim na potki talenta i neospornog iskustva, uzimajući si s razlogom pravo relativiziranja kalupa stilske dosljednosti. Dionice opusa Iris Dvornik itekako su osmišljene, ali i udaljene od sheme dirigirane uspješnosti. Vjerojatno Iris pokatkad iznenađuje samu sebe, kako ono unutrašnje postaje vanjsko, a suptilnost intimnog žestina emocionalnog. Silno je privlači putenost slike uzdignuta bojom i aplikacijama drugih materijala, drugim riječima – dosegnuta zvučnost, prelaženje ka drukčijoj dimenziji promatranja. Težnja je to za stanjima idealnog dodirivanja i preklapanja različitosti, kolorističkih, taktilnih, oblika klasično lijepih, ali i odbačene predmetnosti vizualizirane u tkivu slike, doživljaja smiraja i nemira utkanih u djela, odraza raspoloženja, ali i odabira poetike. Iris iskreno, kao rijetko koji hrvatski umjetnik, ulazi u dijalog sa slikarskim poljem, i sa samom sobom, potvrđujući time u ukupnosti svoga opusa vidljivo mjesto na suvremenoj likovnoj sceni. U eruptivnosti iskaza možda otkriva i više od onoga što prvotno želi, pokazujući da je psihogramsko zalog umjetničkoj uvjerljivosti. Primjerice, površine snažnog isijavanja boje, potencirane curažima ili pitoresknim grafizmima, sabiru naboje emotivnog i psihološkog do granica prsnuća, neovisno je li riječ o djelima tonske odnjegovanosti, poglavito onih u vrijednostima crvenog, ili paleti otvorene ponude. Iris Dvornik isto značenje (s pažljivim doziranjem racionalnog) daje i boji (u samodostanosti prisutnosti na plohi) i asamblažnim nakupinama u kojima igra postaje sastavni dio stvaralačkog procesa. Na blistavosti stakla (odnosno pleksiglasa) izrastaju spektakularni granulati ritmično raspoređeni, postajući “ružičnjak“ na prostirci zagonetnog krajolika.
Nema prepoznatljivosti svagdanjeg, no barokiziranost gradivnih čestica vodi ka asocijativnosti prirode 3 koju čine bljeskoviti citat s alegoričnim adresama prirode. Tenzijama Iris ruši tipizirano, a oblikovnom zavodljivošću sterilnost teksture običnosti stvari prevodi u likovnu ekonomičnost anatomije. I to čvrste arhitektonike i fluiditeta ljupkog stiha uspomena. Staklo u podlozi delikatni je čimbenik, prihvaća obojene akorde, a njegova sama draperija transparentna je i približena krhkosti centralno dominantnih i izmještenih središta slike. Na platnima Iris vrijednosnosti plahog daje podatnost i ozbiljnost monumentalnog, pa pitoma oblikovna probijanja, prepleti, paralele su ekspresivnosti i plodnosti, kojima Iris posvećuje otkrivena i prikrivena vela svoje umjetnosti. Iris Dvornik nam i ostavlja dilemu s tradicijom i mogućnostima iščitavanja, u kojima smo kao promatrači i sudionici i sustvaratelji djela. U viđenju njezine i naše ljepote.
Stanko Špoljarić

Info

ZA VRIJEME TRAJANJA IZLOŽBE “PROSTORIA 10” RADNO VRIJEME GALERIJA PRSTEN, BAČVA I PM (DOM HDLU) JE:

utorak – petak: 10 – 21
subota – nedjelja: 10 – 18

ponedjeljkom i praznikom zatvoreno.

RADNO VRIJEME GALERIJA PRSTEN, BAČVA I PM (DOM HDLU)

srijeda – petak 11 do 19h
subota i nedjelja 10 do 18h,
ponedjeljkom, utorkom i praznikom zatvoreno.

Trg žrtava fašizma 16, Zagreb

 

RADNO VRIJEME GALERIJE KARAS

utorak: 10 – 13 sati
srijeda – petak: 16 – 20 sati
subota 10 – 13 sati
nedjeljom, ponedjeljkom i praznikom zatvoreno

Zvonimirova 58, Zagreb

Više informacija…

Dan otvorenih vrata

Izložbe

 

 

 

 

 

 

 

Izdvojeno

PLATI UMJETNIKA!

Web Hosting

Avalon web hosting
HDLU