Izložba: Mjera i Postojanje – Krešimir Hlebec i Ljubomir Levačić

SLIKE-ZA-NAJAVUMJERA I POSTOJANJE

Izložbu možete pogledati
od 10. do 14. rujna 2014.

 

Dijalog umjetničkog dvojca
Pred početak svake izložbe postoji – prazni prostor. To je mjera koja se podrazumijeva i s kojom se računa kao sa zadanim uvjetom: prostor galerije neporeciv je okvir koji određuje dramaturgiju i slijed ekspozicije. No, u većini je to pasivni moderator koji ne oblikuje niti preoblikuje karakter nekog rada, a još manje usvaja prerogative koje mu on nudi. Autor likovnog projekta mjeri i analizira, procjenjuje i vrednuje, ali rijetko taj prostor – objekt svoga interesa – uzima kao konstitutivni, čak bazični dio projekta. Mjernički instrumentarij u funkciji je, s toga, nekih tehničkih, da ne kažemo – scenografskih, zadataka, a rezultati toga posla vide se kroz poravnanje namjere i cilja, usuglašenosti intuicije likovnog rada i njegova djelovanja u prostoru. Drugačiji pristupi rijetki su i svode se na konceptualizirane projekte u kojima se polazi od ideje podčinjavanja ili na one projekte u kojima je fleksibilizacija prostora posljedica metode „work in progress“: u oba slučaja intaktnost galerije narušena je intervencijom autora, a fizički parametri funkcionalizirani do mjere u kojoj oni postaju potpuna interesna domena nositelja projekta. Nije, dakako, riječ o manjkavosti ili strukturnim ograničenjima ovih pristupa nego tek primjećujemo kako se kroz njih ne mogu realizirati ideje koje potenciraju dijalog, načelno zatvorenih, sustava. Na primjer, dijalog izlagačkog para Ljubomir Levačić i Krešimir Hlebec u prostoru Galerije PM u Zagrebu, dijalog koji bismo mogli preimenovati i u prošireni razgovor u kojemu umjetnički dvojac računa na apsolutno višeglasje.
Nije iznenađenje ako kažemo: Levačić i Hlebec polaze od monološke forme, budući su njihovi radovi zatvoreni autorski sistemi koji jedva da imaju zajednička obilježja; točnije bi bilo kazati da su to odvojene poetike, sasvim disparatnih karakteristika. S jedne strane, riječ je o radovima apartnih svojstava, koncentriranih na provođenje ideja minimalizma u formi i zgusnutih likovnih poruka dok je kod drugoga autora na djelu oslobođeni govor linije i stiliziranog prizora kombiniranog sa slobodnom likovnom konfiguracijom gestualnoga poteza. Opoziti su i dalje mogući: s jedne strane, kartezijanska čistoća i elementarni odnosi, u drugome bujnosti ornamentalne forme, u jednome objekti i instalacije, u drugome bazični crteži, ovdje parafraza devize „manje je više“, a ondje djelatni iskaz sentence o višku od kojega glava ne boli. Takva dva svijeta nužno govore svojim monološkim iskazima i nisu intencionalno određena da tvore dijaloški poligon. Tek im zadatak izložbenoga projekta može odrediti zajedničku mjeru. Kakva je to mjera? Dogovorena, usuglašena, promišljena, s konceptom koji računa na nužnost sinteze, ali i na slobodu koegzistencije.
Prostor Galerije PM autorski dvojac uzima kao poticajni prostor refleksije. Fizičke zadatosti galerije autori ostavljaju nedirnutim, predlažući da prostorni okvir posluži kao otvoreni poligon dijaloga i komunikacije. Hermetičnost koncepta pri tome ne brani njihovu ekspanziju, ali ni ne gura nasilni razmah tih međuodnosa. Levačić, u toj konstelaciji kao prvi autor, uspostavlja mjerničke postupke, označavajući zatečeni prostor gustom mrežom pravilnih koordinata: oni su određeni stanovitim kanonskim principima klasične umjetnosti (gdje je čovjek mjera svih odnosa u prostoru), jasnim iskazima numeričke simbologije, arhitektonskim vrijednostima i razvedenošću interijera, a nadasve učincima koje posjetilac izaziva krećući se unutar označenoga teritorija. Spomenuta „mreža“ signirana je već poznatim objektima iz Levačićeva plastičkog rekvizitorija, ali i Hlebecovim serijalom crtačkih improvizacija. Animirane su verzije autorskih stavova ritmički usklađene na dva ekrana postavljena na suprotnim stranama prostora galerije. To nije susret znakova, oblika i koncepcija iz istoga stvaralačkog laboratorija, nije ni slična zona interesa, ali je unutar dinamičnog kontrastiranja postignuta ona razina međusobnog uvažavanja poetika u kojoj svaki svojim diferenciranim prinosom supotpisuje cjelinu, ne odričući se imperativne čistoće vlastite dionice, ali ni ulančavanja u dogovoreni zajednički okvir. Kako je riječ ne samo o dijalogu autora nego i o intenciji snažnog uvlačenja posjetitelja u zagonetnu igru mističnog, gotovo sakraliziranog ambijenta (s asocijacijama na pravilnost i duhovnost katedralnog ili, uopće, hramskog prostora) mnogi će se upitati o mogućnosti i o umijeću „čitanja“ prostornog i znakovnog rebusa. Ali, umjesto pokušaja decidiranog tumačenja – što bi doista ostao samo pokušaj objašnjenja nečega što je podjednako racionalna i iracionalna mjera, egzaktno i poetsko, materijalno i duhovno – zaključimo s jednom općenitom konkluzijom: projekt umjetničkog dvojca poziv je na prihvaćanje otvorene strukture, u kojoj se ispod „tvrde“ i „školske“ demonstracije vrijednostima bazičnih likovnih pravila u obliku „projektnog zadatka“ krije „meka“ i „jednostavna“ predstava o dijalogu dvaju sistema: poetsko-intuitivnog i znanstveno-intuitivnog.
Marijan Špoljar

KREŠIMIR HLEBEC • rođen 1973. g. u Čakovcu • diplomirao na Akademiji likovnihumjetnosti u Zagrebu 1998. god., smjer akademski slikar-grafičar u klasi profesora Zdravka Tišljara • izlagao na četrnaest samostalnih i dvadeset skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu • bavi se i dizajnom i ilustracijom • zaposlen na Graditeljskoj školi Čakovec kao predavač stručnih predmeta (crtanje i slikanje) • od akademske godine 2009./2010. radi kao vanjski suradnik Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu – od 2013. god. u naslovnom zvanju docent u umjetničkom području • član Hrvatskog društva likovnih umjetnika Zagreb

LJUBOMIR LEVAČIĆ • rođen u Čakovcu • diplomirao slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu • magistrirao na dvogodišnjem poslijediplomskom umjetničkom studiju slikarstva na istoj akademiji • apsolvirao trogodišnji poslijediplomski doktorski studij hrvatske kulture na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu • imao više samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu • autor nekoliko javnih plastika u Hrvatskoj i Austriji • autor više scenografija, kostimografija i likovnih koncepcija (kazalište i TV) • nagrađivan za likovne radove • zaposlen na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu kao izvanredni profesor u umjetničkom području • član Hrvatskog društva likovnih umjetnika Zagreb

Galerija PM
Trg žrtava fašizma 16
10000 Zagreb

Radno vrijeme:
srijeda – petak 11 – 19
subota i nedjelja 10 – 18
ponedjeljkom, utorkom i blagdanom zatvoreno

Info

Cijene ulaznica za manifestaciju 6. bijenale slikarstva

30 kn Pojedinačna ulaznica
20 kn Pojedinačna dječja (iznad 6 god), učenička, studentska, umirovljenička ulaznica (1)
20 kn Pojedinačna grupna ulaznica (2)
15 kn Pojedinačna strukovna ulaznica (3)
60 kn Obiteljska ulaznica (4)
15 kn Pojedinačna grupna ulaznica za škole (5)

GRATIS za redovite članove udruženja HDLU, AICA, ICOM, DPUH, HND, IFJ, EFJ te studente ALU i studente FF smjera PUM, EKA ili MUZ, učenike ŠPUD (uz predočenje važećih isprava), osobe s invaliditetom, djecu mlađu od 6 godina

Ulaznice se kupuju na blagajni HDLU-a tijekom radnog vremena izložbe.

Za ostale upite vezane uz ulaznice, molimo javite se na hdlu@hdlu.hr

Ulaznice sadrže 25% PDV.

(1) uz predočenje važeće isprave
(2) za grupe s više od pet osoba
(3) za redovite članove ULUPUH, HDD, UHA, ORIS, HULU Split, HDLU Osijek, HDLU Rijeka, HDLU Dubrovnik, HDLU Istra, HDLU Varaždin, uz predočenje važeće članske iskaznice
(4) do najviše 4 člana obitelji s djecom starijom od 6 godina
(5) cijena po učeniku, 1 pratnja učenika gratis

 
RADNO VRIJEME DOMA HDLU (GALERIJE PRSTEN, BAČVA I PM)

utorak – nedjelja : 11 – 19
ponedjeljkom i praznikom ( 1. i 18.11.) zatvoreno.

 

RADNO VRIJEME GALERIJE KARAS

utorak: 10 – 13 sati
srijeda – petak: 16 – 20 sati
subota 10 – 13 sati
nedjeljom, ponedjeljkom i praznikom zatvoreno

Zvonimirova 58, Zagreb

Više informacija…

Dan otvorenih vrata

Izložbe

 

 

 

Izdvojeno

PLATI UMJETNIKA!

Web Hosting

Avalon web hosting
HDLU