IZLOŽBA:THOMAS RENTMEISTER – CONSIDERING THE MATTER

 

Detail-2-photographer-Bernd-BorchardtTHOMAS RENTMEISTER – CONSIDERING THE MATTER

24.09. – 12.10.2014.
Otvorenje izložbe održat će se  u srijedu, 24.09.2014. u 19.30 sati.

Galerija Bačva
Trg žrtava fašizma 16
10000 Zagreb

Radno vrijeme:
srijeda – petak 11 – 19
subota i nedjelja 10 – 18
ponedjeljkom, utorkom i blagdanom zatvoreno

Fotografija: Bernd Borchardt

CONSIDERING THE MATTER – RAZMATRANJE MATERIJE

(Materijalnost i igra u radu Thomasa Rentmeistera)

Bit rada Thomasa Rentmeistera su mašta, materijalnost i igra. Čovjek, kako je Johann Huizinga u poznatoj knjizi davno primijetio, je prema svojoj prirodi formiranja kulture homo ludens (čovjek koji se igra), a kao rezultat toga s vremenom je postao majstor manipulator materijalnog svijeta. Jasno je da igranje nudi nakupljanje prakse koja kroz ponavljanje vodi do proširenja novih oblika originalnosti i inovativnosti. Dakle, svrha naslova ove izložbe je da istovremeno bude razigran i intelektualan, to jest, umjetnik Thomas Rentmeister smatra svoje korištenje materijala i kao taktilnih resursa i kao hrane za misli. Dok su materijali u njegovoj umjetničkoj praksi uvijek masovno proizvedeni i lako dostupni i poznati gledatelju, oni ipak čine jedinstven vokabular osobne transformacije. U i kroz maštovitu i osjetljivu kompilaciju ekspresivnog materijala Rentmeister utječe tako da oblikuje mješavinu minimalističkih referenci i post-minimalističke neravnoteže. Kao rezultat toga on je u stanju ulagati svoja djela s jedinstvenim smislom za duhovitost i čežnju: odnosno, on otkriva dvosjekli osjećaj formalne ispravnosti kroz svoju kompozicijsku praksu izrade skulpture, dok istovremeno evocira vrlo teksturalne, neformalne osjećaje neodređenosti ili žalosne čežnje.

Radovi izložbe “Razmatranje materije” dotiču nekoliko različitih aspekata umjetnikovih kiparskih i slikarskih praksi. Akumulacijom rešetki uklonjenih iz hladnjaka složena je baza minimalističke skulpture budući da dijele afinitete industrijske proizvodnje -, ali je estetska ta koja je također istovremeno potkopana slikovnim asimetrijama, očitim u njihovom slaganju. Mop naslonjen na zid konotacija je korisnosti izložbenog prostora, koji se često prezentira kao kreativno ili metaforičko mjesto estetskog bijega. Mop predstavlja ne samo staromodnu formu praktičnog svakodnevnog  korištenja, nego možda i tajne antropomorfne kontinuitete skrivene ljudske prisutnosti. Također, bez sumnje namjerno podsjeća na poznatu igračku iz djetinjstva (konj iz mašte), na Bedknobs and Broomsticks (popularni Disneyev film za djecu), ili na fantastične asocijacije vještica iz bajki. Gledatelj će naći mnogo nostalgičnih i beskrajnih asocijacija koje su zajedničke tim umjetnikovim kiparskim djelima. U nekim slučajevima to se može shvatiti kao izraz okupljanja udaljenih stvarnosti, a kao rezultat toga je ponekad (ne uvijek tako namjerno) u Rentmeisterovim radovima očit doticaj nadrealizma. Zidni rad sastavljen je od obojenih mapa izvedenih iz umjetnikovih studentskih godina i iz drugih biografskih izvora. Među njima je i mapa ugovora s njegovim stanodavcem i masnoćom obojeni, osobno međusobno povezani materijali. U tom smislu rad je formiran kao rešetka, a asimetrije umjetničkog autoportreta pretvorene su u nametnutu simetriju minimalističkog objekta zidnog rada.

Slobodnostojeće skulpture u centralnom prostoru također se zasnivaju na temi igre i djetinjstva. Četverokatna skulptura je mješavina, i metaforička polica i djetetov krevet na kat, djelo koje je namjerno napravljeno neproporcionalno u smislu mjera, visine i materijala. Dodavanje rublja na kat police naglašava njegove noćne asocijacije sna i odmora. Međutim, oštri kutovi na krajevima pričvršćene strukture upućuju na kutove križa, na radu načinjenom za projekt instalacije u crkvi, u Kölnu, gdje će biti izložen nakon svog prvog pojavljivanja u sklopu projekta u Zagrebu. Posljednji rad sastavljen je od starih i korišteni hladnjaka, kante Penaten kreme za dječje guze, drva i stiropora, i može se smatrati nekom vrstom velike trodimenzionalne skice. To je nastavak davno utvrđenog vokabulara i ponovnog korištenja hladnjaka u Rentmeisterovim instalacijama. Umjetnik često koristi te materijale kao dio slikovnog i trodimenzionalnog diskursa jedinstva i fragmentacije, odnosno minimalističkih skulpturalnih objekata, doslovno podmazanih i / ili zajedno okupljenih uz pomoć kratkotrajnih materijala. Umjetnikova česta upotreba Penaten kreme ili Nutelle izdvaja sve formalne, bahate tendencije minimalističkog diskursa. U tom smislu materijali povezani s igrom i djetinjstvom često su sredstvo afektivnog raseljavanja i realizacije. To naglašava ne samo emocionalnu prisutnost u Rentmeisterovim skulpturama i instalacijama, nego i, u svakom trenutku, jednako važne prednje planove, neposrednost igre i eksperiment, koje umjetnik prakticira u svom ateljeu. Stoga ”Razmatranje materije” daje pristup ne samo psihi onoga što je vidljivo, nego istovremeno zaključuje ono skriveno vidljivo u Rentmeisterovoj umjetničkoj praksi u studiju. Jer, kao što je Nietzsche davno primijetio u svom poznatom tekstu Ljudsko, odviše ljudsko (1878), dok je govorio o istinskom kreativnom umu…

“… Znak superiorne kulture je svjesno zadržati određene faze razvoja, koje manja grupa ljudi proživljava gotovo bez razmišljanja, a potom izbrisati komad svoje duše, kako bi izradili vjernu sliku toga… to je sposobnost da se brzo rekonstruiraju takvi sustavi ideja i osjeta u svakoj danoj prigodi, kao na primjer dojam o hramu na temelju nekoliko stupova i komada zida koji pokušava stajati… Segment samih sebe kao umjetničkog objekta (Aph. 274)

Taj osjećaj ‘‘žudnje u djetinjstvu”, kako to njemački mislilac drugdje naziva, je put do većeg emocionalnog i izražajnog uvida, do kojega dovodi igra. U djetinjstvu je igra spontana potreba, dok se u životu odrasle osobe javlja kao potreba unutar koje to mora biti destilirano, promišljeno i kontinuirano primjenjivanje. Izložba pod nazivom “Razmatranje materije” u HDLU, dakle, potvrđuje da su obje, uloga i nužnost igre, u središtu dnevnih uvjeta aktivnog umjetničkog života i prakse življenja.

Mark Gisbourne

 ”Ovdje najednom dolazimo do važne spoznaje: čak i u najjednostavnijem obliku, na životinjskoj razini, igra je više od puke fiziološke pojave ili psihološkog refleksa. To ide izvan granica čisto fizičke ili čisto biološke aktivnosti. To je značajna funkcija – to jest, postoji neki osjećaj za to.” Homo ludens: Studija o elementu igre ukulturi (1950.) Boston, The Beacon Press, 1955., str.1.

Izložba je ostvarena uz pomoć Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba i Ministarstva kultre Republike Hrvatske.

 

 

 

Info

RADNO VRIJEME GALERIJA PRSTEN, BAČVA I PM (DOM HDLU)

srijeda – petak 11 do 19h
subota i nedjelja 10 do 18h,
ponedjeljkom, utorkom i praznikom zatvoreno.

Trg žrtava fašizma 16, Zagreb

 

RADNO VRIJEME GALERIJE KARAS

utorak: 10 – 13 sati
srijeda – petak: 16 – 20 sati
subota 10 – 13 sati
nedjeljom, ponedjeljkom i praznikom zatvoreno

Zvonimirova 58, Zagreb

Više informacija…

Dan otvorenih vrata

Izdvojeno

PLATI UMJETNIKA!

Web Hosting

Avalon web hosting
HDLU