Izložba: ŽELJKO KIPKE – Grafički listovi, gramofoni i tonzure

Sa zadovoljstvom Vas pozivamo na otvorenje izložbe

ŽELJKO KIPKE
Grafički listovi, gramofoni i tonzure

Subota, 28. 2. 2015. 12:00 a.m.

Gliptoteka HAZU
Zagreb, Medvedgradska 2

Izložba Grafički listovi, gramofoni i tonzure na jednom mjestu okuplja manje poznate i gotovo nepoznate radove Željka Kipkea. Pogotovo se to odnosi na grafičke listove iz 1977. koji javno nisu bili pokazani, sve do izložbe Tabula rasa u Gliptoteci HAZU u ljeto 2013. na njoj su bile predstavljene svega četiri grafike, dok je kompletna serija od tridesetak listova izložena krajem 2014. u Galeriji Grafički kolektiv u Beogradu.

Ovu izložbu potaknula je, između ostaloga, namjera da se hrvatska likovna publika upozna s rijetkim ranim primjerima elementarnih i primarnih postupaka u grafičkim tehnikama suhe igle, dubokoga tiska, litografije i sitotiska. Postav u Gliptoteci HAZU ne fokusira se samo na nepoznate grafike, nego proširuje grafički kontekst i na druga područja umjetničkog istraživanja istoga autora – na ambijentalne instalacije pod nazivom Kabineti molitvenih strojeva iz ranih devedesetih te na seriju filmskih blizanaca u kojima je također prisutan sličan (grafički) impuls. Dobar primjer su dva filmska dokumenta – o izbrijavanju križa na umjetnikovoj glavi početkom osamdesetih te 30 godina kasnije i slova N (za nihilizam). U Kabinetima su se tijekom devedesetih mogli vidjeti gramofonski aparati na kojima su se vrtjele oslikane vinil-ploče. Nerijetko su na crnim zidovima bile izvješene table s neobičnim porukama na francuskom, hrvatskom ili engleskom jeziku: Ne oklijevajte, Ne gutajte slinu, Čuvajte se pasa, Slijepa ulica itd. Sam autor kaže da su te sobe imale funkciju sličnu tibetanskim molitvenim kolima, slijedeći europsku tradiciju wunderkammera kao poligona sveobuhvatne koncentracije znanja i jezičnih figura. U uvodnom tekstu kataloga izložbe Leonida Kovač fokusira te veze prema Marcelu Duchampu i Alfredu Jarryju, »rodonačelniku patafizike koji se običavao do iznemoglosti biciklom voziti pariškim ulicama.« Na taj način povezuje kabinete s rotirajućim gramofonima i raniji Kipkeov film Crno crnje od crnoga, u kojem je dojam levitacije bio posljedica kamermanova kruženja biciklom oko mjesta zbivanja. U jednoj njegovoj ruci kamera, u drugoj volan, a u središtu autor koji leži na svježe obojenom simbolu od ukrštenih romboida. I sve to na Uskrs davne 1985. godine na zagrebačkom Trgu Otokara Keršovanija. Kabineti su, dakle, bili posljedicom autorove izrazite naklonosti grafici, pisanim porukama i kompleksnim simbolima kao »vremenskim strojevima.« (Kipke nerijetko spominje Ramona Llulla, katalonskog mistika iz XIII. stoljeća, koji je neizostavno ime u povijesnoj liniji računalnih strojeva prije današnjih računala.)

Na izložbi se mogu vidjeti i rani objekti iz Kabineta molitvenih strojeva, konstruirani prije rotirajućih vinil-ploča i poruka na aluminijskim tablama – stolica s rotirajućim sjedištem, drveni kotač koji rotira na osovini bicikla, jedna rana readymade ploča te znakovita slika iz 1982., koja jasno nagovještava autorovu opsjednutost kružnim formama, gramofonima i filmovima.

ŽELJKO KIPKE (Čakovec, 1953.) – slikar, pisac, povremeno djeluje u području filma. Diplomirao je slikarstvo na ALU u Zagrebu (1971.–1976.). U prvoj polovici osamdesetih snima kratke filmove u S8 formatu kojima dokumentira vlastite akcije u javnim prostorima. Predstavljao je Republiku Hrvatsku na Venecijanskom biennalu 1993., a dvije godine kasnije na Kairskom biennalu. Piše eseje i kritike o eksperimentalnom filmu te likovnoj praksi u dnevnoj štampi i časopisima. Član je Međunarodnog udruženja likovnih kritičara (AICA) i Hrvatskog društva filmskih kritičara (HDFK). Selektor je hrvatskog paviljona na 52. Venecijanskom biennalu 2007. godine. Do sada mu je objavljeno devet knjiga – od zbirke teoretskih članaka i eseja o suvremenoj umjetnosti, zbirke kratkih priča do jednogodišnjeg dnevnika, kataloga snova te knjige koincidencija. Živi u Zagrebu.

Željko Kipke

Info

Cijene ulaznica za manifestaciju 6. bijenale slikarstva

30 kn Pojedinačna ulaznica
20 kn Pojedinačna dječja (iznad 6 god), učenička, studentska, umirovljenička ulaznica (1)
20 kn Pojedinačna grupna ulaznica (2)
15 kn Pojedinačna strukovna ulaznica (3)
60 kn Obiteljska ulaznica (4)
15 kn Pojedinačna grupna ulaznica za škole (5)

GRATIS za redovite članove udruženja HDLU, AICA, ICOM, DPUH, HND, IFJ, EFJ te studente ALU i studente FF smjera PUM, EKA ili MUZ, učenike ŠPUD (uz predočenje važećih isprava), osobe s invaliditetom, djecu mlađu od 6 godina

Ulaznice se kupuju na blagajni HDLU-a tijekom radnog vremena izložbe.

Za ostale upite vezane uz ulaznice, molimo javite se na hdlu@hdlu.hr

Ulaznice sadrže 25% PDV.

(1) uz predočenje važeće isprave
(2) za grupe s više od pet osoba
(3) za redovite članove ULUPUH, HDD, UHA, ORIS, HULU Split, HDLU Osijek, HDLU Rijeka, HDLU Dubrovnik, HDLU Istra, HDLU Varaždin, uz predočenje važeće članske iskaznice
(4) do najviše 4 člana obitelji s djecom starijom od 6 godina
(5) cijena po učeniku, 1 pratnja učenika gratis

 
RADNO VRIJEME DOMA HDLU (GALERIJE PRSTEN, BAČVA I PM)

utorak – nedjelja : 11 – 19
ponedjeljkom i praznikom ( 1. i 18.11.) zatvoreno.

 

RADNO VRIJEME GALERIJE KARAS

utorak: 10 – 13 sati
srijeda – petak: 16 – 20 sati
subota 10 – 13 sati
nedjeljom, ponedjeljkom i praznikom zatvoreno

Zvonimirova 58, Zagreb

Više informacija…

Dan otvorenih vrata

Izložbe

 

 

Izdvojeno

PLATI UMJETNIKA!

Web Hosting

Avalon web hosting
HDLU