Izložba: ŽELJKO KIPKE – Grafički listovi, gramofoni i tonzure

Sa zadovoljstvom Vas pozivamo na otvorenje izložbe

ŽELJKO KIPKE
Grafički listovi, gramofoni i tonzure

Subota, 28. 2. 2015. 12:00 a.m.

Gliptoteka HAZU
Zagreb, Medvedgradska 2

Izložba Grafički listovi, gramofoni i tonzure na jednom mjestu okuplja manje poznate i gotovo nepoznate radove Željka Kipkea. Pogotovo se to odnosi na grafičke listove iz 1977. koji javno nisu bili pokazani, sve do izložbe Tabula rasa u Gliptoteci HAZU u ljeto 2013. na njoj su bile predstavljene svega četiri grafike, dok je kompletna serija od tridesetak listova izložena krajem 2014. u Galeriji Grafički kolektiv u Beogradu.

Ovu izložbu potaknula je, između ostaloga, namjera da se hrvatska likovna publika upozna s rijetkim ranim primjerima elementarnih i primarnih postupaka u grafičkim tehnikama suhe igle, dubokoga tiska, litografije i sitotiska. Postav u Gliptoteci HAZU ne fokusira se samo na nepoznate grafike, nego proširuje grafički kontekst i na druga područja umjetničkog istraživanja istoga autora – na ambijentalne instalacije pod nazivom Kabineti molitvenih strojeva iz ranih devedesetih te na seriju filmskih blizanaca u kojima je također prisutan sličan (grafički) impuls. Dobar primjer su dva filmska dokumenta – o izbrijavanju križa na umjetnikovoj glavi početkom osamdesetih te 30 godina kasnije i slova N (za nihilizam). U Kabinetima su se tijekom devedesetih mogli vidjeti gramofonski aparati na kojima su se vrtjele oslikane vinil-ploče. Nerijetko su na crnim zidovima bile izvješene table s neobičnim porukama na francuskom, hrvatskom ili engleskom jeziku: Ne oklijevajte, Ne gutajte slinu, Čuvajte se pasa, Slijepa ulica itd. Sam autor kaže da su te sobe imale funkciju sličnu tibetanskim molitvenim kolima, slijedeći europsku tradiciju wunderkammera kao poligona sveobuhvatne koncentracije znanja i jezičnih figura. U uvodnom tekstu kataloga izložbe Leonida Kovač fokusira te veze prema Marcelu Duchampu i Alfredu Jarryju, »rodonačelniku patafizike koji se običavao do iznemoglosti biciklom voziti pariškim ulicama.« Na taj način povezuje kabinete s rotirajućim gramofonima i raniji Kipkeov film Crno crnje od crnoga, u kojem je dojam levitacije bio posljedica kamermanova kruženja biciklom oko mjesta zbivanja. U jednoj njegovoj ruci kamera, u drugoj volan, a u središtu autor koji leži na svježe obojenom simbolu od ukrštenih romboida. I sve to na Uskrs davne 1985. godine na zagrebačkom Trgu Otokara Keršovanija. Kabineti su, dakle, bili posljedicom autorove izrazite naklonosti grafici, pisanim porukama i kompleksnim simbolima kao »vremenskim strojevima.« (Kipke nerijetko spominje Ramona Llulla, katalonskog mistika iz XIII. stoljeća, koji je neizostavno ime u povijesnoj liniji računalnih strojeva prije današnjih računala.)

Na izložbi se mogu vidjeti i rani objekti iz Kabineta molitvenih strojeva, konstruirani prije rotirajućih vinil-ploča i poruka na aluminijskim tablama – stolica s rotirajućim sjedištem, drveni kotač koji rotira na osovini bicikla, jedna rana readymade ploča te znakovita slika iz 1982., koja jasno nagovještava autorovu opsjednutost kružnim formama, gramofonima i filmovima.

ŽELJKO KIPKE (Čakovec, 1953.) – slikar, pisac, povremeno djeluje u području filma. Diplomirao je slikarstvo na ALU u Zagrebu (1971.–1976.). U prvoj polovici osamdesetih snima kratke filmove u S8 formatu kojima dokumentira vlastite akcije u javnim prostorima. Predstavljao je Republiku Hrvatsku na Venecijanskom biennalu 1993., a dvije godine kasnije na Kairskom biennalu. Piše eseje i kritike o eksperimentalnom filmu te likovnoj praksi u dnevnoj štampi i časopisima. Član je Međunarodnog udruženja likovnih kritičara (AICA) i Hrvatskog društva filmskih kritičara (HDFK). Selektor je hrvatskog paviljona na 52. Venecijanskom biennalu 2007. godine. Do sada mu je objavljeno devet knjiga – od zbirke teoretskih članaka i eseja o suvremenoj umjetnosti, zbirke kratkih priča do jednogodišnjeg dnevnika, kataloga snova te knjige koincidencija. Živi u Zagrebu.

Željko Kipke

Info

RADNO VRIJEME GALERIJA PRSTEN, BAČVA I PM (DOM HDLU)

Tijekom trajanja izložbe Hrvatska svijetu do 15.5.2021. radno vrijeme je od ponedjeljka do nedjelje od 11 do 21h

Redovno radno vrijeme nakon 15.5.2021.:
srijeda – petak 11 do 19h
subota i nedjelja 10 do 18h,
ponedjeljkom, utorkom i praznikom zatvoreno.

Trg žrtava fašizma 16, Zagreb

 

RADNO VRIJEME GALERIJE KARAS

utorak: 10 – 13 sati
srijeda – petak: 16 – 20 sati
subota 10 – 13 sati
nedjeljom, ponedjeljkom i praznikom zatvoreno

Zvonimirova 58, Zagreb

Više informacija…

Dan otvorenih vrata

Izdvojeno

PLATI UMJETNIKA!

Web Hosting

Avalon web hosting
HDLU