Izožba: DUBRAVKA RAKOCI – DVA-DVIJE – Academia Moderna

Academia Moderna
Šenoina 11 (dvorište)
Zagreb

DUBRAVKA RAKOCI
DVA – DVIJE
27. 5. – 6. 6. 2015.


Otvorenje izložbe u srijedu 27. 5. 2015. u 20 sati
Radno vrijeme galerije: uto-sub od 14 do 19h

Autorica teksta: Jasmina Fučka
Lektor:  Žarko Anić Antić
Dubravka Rakoci
Dva (oblika), dvije (boje)

D. R. bi mogla svoj krug od promjera 450 cm svesti – preklopiti  za izlaganje u nekoj vitrini, od recimo 15 x 15 cm. D.R. bi mogla napraviti krug od recimo promjera 100 000 cm i izložiti ga na jednoj oranici na kojoj bi bili, recimo, dva drveta i jedan potok.
Tomislav Gotovac, 1987.

Doista, slikarske instalacije velikih kružnih platna konstanta su likovnog izraza Dubravke Rakoci već više od trideset godina, no upravo manipuliranje koje dovodi do njihove transformacije prilikom svakog čina izlaganja, ključna je činjenica za njenu metodu rada. Tomislav Gotovac sve je slikovito sažeo u dvije rečenice, a time i dočarao beskrajan niz mogućnosti koje si autorica otvara, naglašavajući uključenost slike kao fizičke činjenice u konkretnu prostornu situaciju na način ravnopravnog, a ne iluzornog objekta.
Ipak, iako bi to mogla, Dubravka Rakoci nikada nije izlagala na oranici.
Institucionalni okvir galerije ili muzeja važna je značenjska podloga za njenu autorsku izvedbu. Unutrašnjost izložbenog prostora, a ponekad njegov vanjski plašt, fasada, odlučujuća je okolnost u formalnom smislu, jer Dubravka Rakoci upravo očitovanje specifičnih okolnosti izlaganja i osobitosti prostora / arhitekture vrednuje kao problemsko polazište za realizaciju.
Također, krugove smo navikli gledati kao plohe jer je autorica svoj rad tek jednom izložila u vitrini – na 28. zagrebačkom salonu 1993. godine. Monokromna platna, crvena ili plava ili zelena ili crna ili bijela, uglavnom su bivala prostirana da bi srasla sa zidovima, a na graničnim dijelovima poda i stropa zatvarala su se u sebe preklapanjem, otkrivajući tako dvostrukost svoje pojave: obojeno lice i naličje, crnom bojom obilježene preklope. Riječ je o jedinstvenoj objavi prisutnog i onemogućenog, otkrivenog svjetlu i skrivenog u talogu tame, a zbog ove uronjenosti u egzistencijalnu dimenziju stvarnosti krugovi / platna Dubravke Rakoci i nisu slike u smislu prikaza, već performativni markeri autorske prisutnosti. Potvrda leži u činjenici da Rakoci višekratno izlaže iste krugove te da sa svakom izložbom oni dobivaju nova obilježja zadobivenih preklopa, upijajući svako iskustvo izloženosti kao trag pojedine etape procesa oživotvorenja.
Ova izložba donosi nov izazov pred nas koji gledamo. Za autoricu, ova prilika za reinterpretaciju dva kruga s početka 1990-ih podrazumijeva zadatak suočavanja s prostornim ne/mogućnostima srastanja krugova za stijenke malenog galerijskog prostora. I pronalazi rješenje. Postamenti, konvencionalni galerijski rekviziti odabrani su, umjesto zida, poda ili stropa, kao podloga za postavljanje krugova radi namjere za preispitivanjem konvencionalnog i uvriježenog shvaćanja krugova isključivo kao ploha. Odabir postamenta semantički podvlači objektni značaj platna i u prvi plan ističe problem materijaliziranja volumena boje – dvije crvene, koloristički različite. Platna su privedena volumenu i posvajaju ga. Preklopljena i omotana oko postamenata priklanjaju se trećoj dimenziji, ali ipak ne poništavaju svoju plošnost i esencijalnu dvostrukost izražajne moći. Plošnost se otkriva u neizvjesnosti očitovanja boje i prethodnih preklopa u završnom rezultatu prianjanja uz podlogu. Čak i kad zbog preobrazbe nije prepoznatljiv, krug Dubravke Rakoci znak je autorskog opredjeljenja za neupitno jedinstvo oblika i boje, a platno/ploha je fleksibilan, promjenjiv, svakako ambivalentan protagonist likovnog zbivanja koje se artikulira kao zaposjedanje mjesta. Širina koju Gotovac ukazuje predočujući prostorne razmjere krugova D.R. odnosi se na to utemeljenje čina bivanja. Uočimo li delikatnu energetsku nijansiranost ostvarenja Dubravke Rakoci, kao nečega otvoreno sazdanog na prepletanju izraženih i sputanih potencijala na samoj granici afirmacije i negacije djelokruga slikarstva, nevažno je kako ćemo ih zvati – slikarskim, prostornim ili ambijentalnim instalacijama.

Jasmina Fučkan

Info

RADNO VRIJEME GALERIJA PRSTEN, BAČVA I PM (DOM HDLU)

srijeda – petak 11 do 19h
subota i nedjelja 10 do 18h,
ponedjeljkom, utorkom i praznikom zatvoreno.

Trg žrtava fašizma 16, Zagreb

 

RADNO VRIJEME GALERIJE KARAS

utorak: 10 – 13 sati
srijeda – petak: 16 – 20 sati
subota 10 – 13 sati
nedjeljom, ponedjeljkom i praznikom zatvoreno

Zvonimirova 58, Zagreb

Više informacija…

Dan otvorenih vrata

Izdvojeno

PLATI UMJETNIKA!

Web Hosting

Avalon web hosting
HDLU