ZAVRŠEN PRVI CIKLUS PROGRAMA TAKEOVER
European Month of Creativity
Kustosi: Kustoski kolektiv Kućća
Umjetnici: Andrej Beštak i Anja Leko, Teuta Gatolin, Robert Fenrich, Gaia Radić i ROSE kolektiv (Bruna Jakupović, Lana Lehpamer i Ivor Tamarut)
Hrvatsko društvo likovnih umjetnika za ovogodišnji Europski mjesec kreativnosti, u okviru EU projekta CreART 3.0. pripremilo je mali festival suvremene umjetnosti u poslovnim prostorima – TAKEOVER.
Istaknuti umjetnici mlađe generacije (Andrej Beštak i Anja Leko, Teuta Gatolin, Robert Fenrich, Gaia Radić i ROSE kolektiv (Bruna Jakupović, Lana Lehpamer i Ivor Tamarut)), prema odabiru kustoskog kolektiva KUĆĆA „zauzeli“ su prostore prepoznatih tvrtki koje djeluju ili se dotiču područja kulturnih i kreativnih industrija (Agencija 404, Infinum, Leapwise, Studio 3LHD, VMD grupa).
Pri selekciji radova, kustosi su, uz tipologije prostora s kojima su se u projektu susreli, razmatrali i proizvodnju sadržaja tih prostora s ciljem uspostave sadržajno bliske interakcije između umjetničkih projekata koje predstavljaju i radnike i radnice koji će te projekte svakodnevno susretati. Rezultat je odlična suradnja, velik interes zaposlenika tvrtki, kao i vlasnika koji su pokazali interes za zadržavanjem pojedinih radova u svojim korporativnim prostorima.
Umjetnici su svoje radove predstaviti zaposlenicima, a svaka intervencija bila je predstavljena i javnosti kroz dan otvorenih vrata i razgovor s umjetnikom_icom.
Umjetničke intervencije:
Teuta Gatolin stvara digitalne kolaže bazirane na arhivskim vizualima u javnoj domeni – mahom preuzetih iz starih časopisa, enciklopedija ili drugih znanstvenih studija. Arhivski materijal sakupljen je po ključu traženja onih vizuala koji su korišteni da bi se opisao pojam “prirode” – što god ta riječ značila u kontekstu određene godine, desetljeća, lokacije ili izvorišne tiskovine. Kolaži su rađeni metodom skenografije, te su više puta uslojeni. Engleski i hrvatski prijevod knjige spojen je u jednu cjelinu koja nema preferirani linearni redoslijed čitanja, već je publika pozvana u prostoru tvrtke VMD stranice listati i spajati prema vlastitoj intuiciji.
ROSE kolektiv čine Bruna Jakupović, Lana Lehpamer i Ivor Tamarut, a autori su digitalne influencerice Rose Velvet – računalno generiranog kimeričkog identiteta. Istražuju autentičnost i stvarnost u digitalnom okruženju kroz novi entitet koji se pojavljuje na društvenim mrežamama, naizgled bezazlena persona koja je „zauzela“ prostor tvrtke Infinum, specijalizirane za razvoj aplikacija i mobilnih igara.
Jako nam je drago da smo bili dijelom ove inicijative i dali podršku zanimljivom konceptu Rose kolektiva. Svakoga dana kroz svoj posao svjedočimo tomu koliko se umjetna inteligencija integrira u najrazličitija rješenja i mijenja uhodane procese. U svijetu tehnologije inovacije se događaju nevjerojatnom brzinom, no revoluciju poput ove koju je izazvala umjetna inteligencija ne viđamo često. Djelo ovih mladih umjetnika komentar je na promjene kojima svi svjedočimo i čije ćemo krajnje impllikacije tek saznati.
Zrinka Lepan, Infinum d.o.o.
Andrej Beštak i Anja Leko su umjetnički duo koji kombinacijom audiovizualnih tehnika stvaraju emotivne, bizarne i fantastične ambijente. To su ambijenti koji nose priče, jedna od kojih se nalazi u prostoru arhitektonskog ureda 3LHD. Atrij ureda okupiraju skulpturalne instalacije sačinjene od keramike, metala i plastike – meditativna svetišta posvećena hibridnim božicama.
Ovo je prvi put da sudjelujemo u projektu Takeover. Suradnjom s timo iz HDLU, kustosicama i naravno umjetnicima je bila jako ugodna i zanimljiva. Nakon što su radovi izloženi u našim zelenim atrijima s nestrpljenjem smo očekivali razgovor s umjetnicima. Super je što smo imali priliku čuti njihove perspektive.
Romana Ilić, 3LHD @Urania
Robert Fenrich u svom radu ruši tradicionalne dihotomije fiktivnog i stvarnog, kao i tehnologije i prirode kroz imerzivne prostorne instalacije čija se naglašena narativnost povezuje s neobjašnjivim fenomenima. U prostoru komunikacijske agencije 404 kriju se misteriozna bića, prostori i predmeti neispričanih prošlosti koji potiho traže pažnju onih u njihovoj okolini.
Novomedijska umjetnica Gaia Radić predstavila je u prostoru tvrtke Leapwise projekt kojim istražuje odnose virtualnih, mentalnih i fizičkih prostora. Virtualnim modeliranjem i suvremenim tehnologijama tiska istražuje misteriozne krajolike i bića inspirirana tehnološkim razvojem te pratećim fragmentacijama suvremenih subjekata i prostora.
O kustosima:
KUĆĆA je kustoski kolektiv i nezavisna organizacija osnovana 2021. godine s ciljem stvaranja prostora za suradnju umjetnika, kustosa, teoretičara i drugih pojedinaca i organizacija koji rade u područjima proces-orijentiranih, eksperimentalnih i istraživačkih umjetničkih praksi. KUĆĆA je u Zagrebu (Hrvatska) i u njoj se trenutno nalaze kustosi Jurica Mlinarec, Klara Petrović i Luja Šimunović. „Sudjelovanje u projektu promatramo kao nastavak naše kustoske prakse koja je operativno, ali i konceptualno fokusirana na bliske suradnje s domaćim umjetnicima/cama i kolektivima u usponu. Radi se o nagrađivanim sudionicima nove generacije domaće umjetničke scene čiji je umjetnički vokabular obilježen određenom lakoćom vizualnog jezika te izgradnjom fiktivnih svjetova kroz snažan storytelling. Naš je kustoski angažman u posljednjih nekoliko godina razmatrao i povijesne, društveno-političke i prostorne topografije poprišta umjetničkih događaja koje smo organizirali (63. izdanje Porečkog annala, 36. izdanja Salona mladih pod nazivom PARAZITI).“
O umjetnicima:
Andrej Beštak (1993.) i Anja Leko (1991.) su umjetnički duo rođen u Zagrebu. Njihova umjetnička praksa uključuje instalacije, performanse i video radove. Većinom se smatraju pripovjedačima u prostoru koristeći vizualni jezik i zvukove, umjesto riječi, kako bi stvorili emocionalni dijalog između umjetničkog djela i publike. Oboje su diplomirali likovnu umjetnost na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Djeluju kao umjetnički duo od 2020. godine te su izlagali na samostalnim i skupnim izložbama, sudjelovali na umjetničkim rezidencijama te bili nagrađivani za svoj rad, između ostaloga osvojili su i Grand Prix na 36. salonu mladih.
Robert Fenrich (1995.) je interdisciplinarni umjetnik koji djeluje u Zagrebu, istražujući granice slike, atmosfere i zvuka. Koristeći različite medije, postavlja pitanja marginalnih odnosa tradicionalnih dihotomija: fikcije i stvarnosti, tehnologije i prirode, tvari i negativnog prostora. Diplomirao je grafiku 2020. na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Godine 2018. osniva neformalni umjetnički kolektiv Medium Movement osmišljen kao prostor za eksperimentiranje i platformu za produkciju hibridnih oblika zabave koji traje do sredine 2023. godine.
Teuta Gatolin (1993.) je intermedijalna umjetnica trenutno zainteresirana za pripovijedanje ekologije, na koje načine se konstruiraju narativi o prirodi, subverzivni potencijal mitoloških šaljivdžija, te razmatranje tehnologije kao prateće vrste čovjeku. Bila je polaznica treće generacije WHW Akademije. Izlagala je na četiri samostalne izložbe te više grupnih. Sudjelovala je na festivalima Improspekcije, Tjednu suvremenog plesa, Platformi HR, Perforacijama, Noći muzeja te drugima. Bila je stipendistica Erste Fragmenti nagrade za mlade umjetnike za 2019/2020.
Gaia Radić (2001.) je umjetnica novih medija. U svojim projektima istražuje korelaciju između virtualnog, mentalnog i fizičkog prostora kroz kombinirano korištenje računalne grafike i prostorne instalacije. Diplomirala je kiparstvo na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, Hrvatska, a trenutno živi u Ljubljani, Slovenija, gdje studira arhitekturu na Fakultetu za arhitekturu i video, animaciju i nove medije na Akademiji likovnih umjetnosti i dizajna.
ROSE kolektiv je skupina od 3 umjetnika koji se bave performansima i audiovizualnim instalacijama. Formiran je 2017. godine od strane Brune Jakupović (1998.), Lane Lehpamer (1997.) i Ivora Tamaruta (1998.). Na završnoj izložbi odsjeka Novi mediji 2019. godine izvode prvi zajednički performans koji se bavi improvizacijom i interakcijom live zvuka i slike unutar zatvorenog loopa. Kolektiv se od tada nastavlja baviti idejama komunikacije, kolaboracije i improvizacije kroz kolektivnu umjetničku ekspresiju. U galeriji CEKAO 2021. godine kolektiv izlaže site specific rad pod nazivom Working Spaces i u galeriji VN iste godine izvodi performans Speaking Spaces. Godine 2023. godine započinju istraživački projekt i rezidenciju u sklopu GMK gdje razvijaju koncept i provode istraživanje Rose Velvet – virtualnu personu koja je osmišljena kao starting point za daljnje istraživanje umjetnih inteligencija, algoritama i te infrastrukture na kojoj cijela online sfera počiva.
***
Program Takeover dao je umjetnosti mogućnost da se „saživi“ s užurbanom svakodnevicom radnih prostora. Pritom su umjetnički radovi postali aktivni sudionici izvanumjetničkog svijeta, brišući oštre granice korporativnog i umjetničkog sektora, zadržavajući svoju uvijek prisutnu moć preoblikovanja naše stvarnosti.
Više o programu Takeover pročitajte na: www.takeover.hdlu.hr
***
CreArt je mreža 13 europskih gradova srednje veličine s ciljem razmjene iskustava i dobre prakse za poticanje suvremene umjetnosti, kroz stalni transnacionalni program mobilnosti za umjetnike u usponu, kustose i kulturne djelatnike, kako bi se maksimizirali ekonomski, društveni i kulturni doprinos koji kreativnost može dati lokalnim zajednicama (#stringing_together). Istovremeno, CreArt 3.0 pomiče granice (#pushboundaries) izvan vizualnih umjetnosti, osnažujući druge umjetničke prakse kao što su izvedbene umjetnosti ili glazba, a također je započeta i nova suradnje s nevladinom organizacijom sa sjedištem u Lavovu kako bi se podržali ukrajinski umjetnici. Gradovi sudionici su: Kaunas, Liepaja, Skoplje, Aveiro, Valladolid, Lublin, Venecija, Clermont-Ferrand, Rouen, České Budějovice, Oulu i Regensburg. Projekt uključuje 45 rezidencijalnih programa u 15 europskih gradova, više od 39 javnih događaja za proslavu Europskog mjeseca kreativnosti u 13 gradova iz mreže, 13 obrazovnih programa za jačanje kreativnosti i znanja o suvremenoj umjetnosti, 18 Street Art festivala, 10 godišnjih festivala u galerijama u 9 gradova te 6 europskih konferencija i studijskih posjeta.