• https://www.hdlu.hr/2025/06/izlozba-nataila-borcic-peuc-tuneli-osmatracnice-bunkeri/

ZAVRŠEN DRUGI CIKLUS PROGRAMA TAKEOVER

European Month of Creativity
Kustosica: Antonela Solenički
Umjetnici: Marlen Ban, Sanda Črnelč, Josip Kresović, Stela Mikulin, Branimir Štivić

Hrvatsko društvo likovnih umjetnika i za ovogodišnji Europski mjesec kreativnosti, u okviru EU projekta CreART 3.0., pripremilo je mali festival suvremene umjetnosti u poslovnim prostorima – TAKEOVER.

Istaknuti umjetnici mlađe generacije (Marlen Ban, Sanda Črnelč, Josip Kresović, Stela Mikulin, Branimir Štivić), koje je odabrala kustosica Antonela Solenički, „zauzeli“ su prostore prepoznatih tvrtki koje djeluju ili se dotiču područja kulturnih i kreativnih industrija (Brigada, Google Hrvatska, Grupa, Intera i arhitektonski studio Randić i suradnici.).

Tijekom odabira umjetničkih djela, kustosica je vodila računa o tipologijama prostora unutar projekta, kao i o načinu na koji se u njima stvara sadržaj, s ciljem uspostavljanja sadržajne interakcije između predstavljenih umjetničkih projekata i zaposlenika koji će s njima svakodnevno dolaziti u kontakt.

Umjetnici su svoje radove predstavili zaposlenicima, a svaka intervencija bila je predstavljena i javnosti kroz dan otvorenih vrata i razgovor s umjetnikom_icom.

 

Umjetničke intervencije:

Marlen Ban, No Time for a Revolution

Lokacija: Intera, Ulica kralja Držislava 8, Zagreb

No Time for a Revolution postavlja pitanje suvremenog društvenog stanja kroz izjavu Nobody is going to start a revolution. Naizgled pasivna poruka otvara prostor za kritiku statusa quo, u kojem sistemska kontrola, cenzura i normalizacija autoritarnih praksi umanjuju vjeru u mogućnost promjene. Rad oscilira između osobne refleksije i kolektivne nesigurnosti, propitujući zašto – unatoč informacijama i tehnologiji – ostajemo pasivni pred nepravdama i dehumanizacijom. Ne poziva na revoluciju, već na razmišljanje: zašto se ona čini tako dalekom? Bez zauzimanja direktne političke pozicije, cilj je potaknuti promatrača na preispitivanje moći, identiteta i svakodnevne pasivnosti, te otvoriti prostor za kritički dijalog o društvenim normama koje često uzimamo zdravo za gotovo.

   

Sanda Črnelč, Otkrila sam nešto između dvije cigle

Lokacija: Grupa Showroom, Ul. popa Dukljanina 1, Zagreb

Prostor i objekt, motivi koji konceptualno povezuju prethodne radove umjetnice, inicirali su stvaranje nove ideje koja vizualno teži apstrahiranju forme, a konceptualno želji za autorefleksijom. Napuštanjem cigle ona zalazi u likovni potencijal koji pružaju boja i volumen s ciljem preispitivanja vlastitog straha od zauzimanja prostora.

   

Josip Kresović, Ti si bija baš sritno dite

Lokacija: Brigada, Nova ves 17 – Centar Kaptol, 2. kat, Zagreb

Prostorna instalacija Ti si bija baš sritno dite je kolekcija materijaliziranih osjetilnih sjećanja o jednom trenutku tijekom odrastanja. U isto vrijeme ona je zapis o nervoznim kretnjama, ritualu čišćenja, grebanja, guljenja. Kanal anksiozne energije koja se oslobađa patološki jer joj nitko nije pokazao kuda da ide. Ona je i o glazbi koju ne čuješ, a možda ju je najlakše dočarati visceralnom reakcijom tijela i uma kada ponovno nanjušiš nekad zaboravljeni parfem pa te obuzmu trnci. Polazišna točka rada je događaj, kronološki mutan, a tako jasno urezan. Pjeva se. Vruće je. Promatran si. Prsti u džepovima pokušavaju doprijeti do bedrene kosti. Koža im brani. Peče. Ne osjetiš. Dobro si.

   

Stela Mikulin, Intimni dijalog

Lokacija: Randić i suradnici, Palmotićeva ul. 60, Zagreb

U prostoru gdje dijalog još nije nastao, projekt Intimni dijalog stvara tiho mjesto iščekivanja. Umjesto gotove forme, gradi se otvorena platforma s pitanjima koja migrante pozivaju da sami odrede smjer razgovora. Platforma nije reprezentacija, već priprema za susret, izbjegavajući nametanje. Inspirirana pojmom biti-u-susretu Jeana-Luca Nancyja, materijalizira iščekivanje drugoga bez govora u njegovo ime. Analogni dio rada — pitanja, ilustracije i fotokolaži — bilježe osobni proces autorice, njezina preispitivanja i svjesnost o granicama vlastite percepcije. Platforma ostaje okvir za dijalog koji tek treba nastati.

   

Branimir Štivić, DOTWORK [256x320px]

Lokacija: Google Hrvatska, Strojarska ul. 20, Zagreb

Rad DOTWORK [256x320px] generativna je video instalacija sastavljena od modula LED ekrana niske rezolucije. Postavljanjem video ekrana u materijalne trodimenzionalne objekte od aluminijske konstrukcije i 3D printane plastike na koju su pričvršćeni LED moduli i elektronika, bavim se fizikalnošću piksela i njihovom “nevidljivošću” u okvirima potrošačke elektronike. Kombinacijom većeg broja monokromatskih slojeva s primjenom “dithering” i točkastih algoritama nastaje slika niske razlučivosti kroz koju promatram grafički potencijal točkastog rastera. Razmak između pojedinih piksela od 3mm korišten u reklamnim panelima puno je veći od suvremenih zaslona na mobitelima, računalima i pametnim satovima pa tako omogućava promatranjem izvornog medija svjetla kao gradivnog elementa zaslona koji djeluje i kao ambijentalna rasvjeta prostora.

   

O kustosici:

Antonela Solenički je nezavisna kustosica i istraživačica. Diplomirala je vizualne umjetnosti i kustoske studije na NABA-i u Milanu te je prvostupnica povijesti umjetnosti i španjolskog jezika i književnosti čiji je studij pohađala u Zagrebu. U sklopu projekta NOVAci nastalog u suradnji WHW-a i Pogona kurirala je izložbu Na vrhu jezika (2022.) u Galeriji Nova u Zagrebu. Trenutno radi kao kustosica u Galeriji Miroslav Kraljević u Zagrebu.

 

O umjetnicima:

Marlen Ban (r. 1999.) preddiplomirala je na Odsjeku za animirani film i nove medije, Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Završava studij Javne uprave pri Pravnom fakultetu u Zagrebu. Od svibnja 2025. odrađuje stručnu praksu u Uredu Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova. Na funkciji je asistentice u produkciji u Galeriji Miroslav Kraljević te vodi likovne radionice u Udruzi i klubu Zajedno, Psihijatrijske bolnice Sveti Ivan.

Sanda Črnelč (r. 1997., Zagreb) diplomirala je 2023. godine na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, Hrvatskoj, odsjek Likovne kulture, smjer Slikarstvo u klasi doc. Art. Marka Tadića. Dobitnica je Rektorove nagrade za grupni umjetnički rad, ak. godinu 2017./2018. na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu i stipendije Kineske vlade za ak. godinu 2019./2020. u okviru stipendiranog IMFA programa, u sklopu kojeg provodi godinu dana na China Academy of Art. Godine 2024. bila je polaznica je šeste generacije WHW Akademije.

Josip Kresović (r. 1992., Zadar) je interdisciplinarni umjetnik i psiholog. Godine 2018. magistrira psihologiju na Sveučilištu u Zadru u području psihologije umjetnosti unutar kojeg se bavi vizualno-estetskom osjetljivošću i odnosom umjetnosti i raspoloženja. Paralelno sa studijem razvija vlastitu umjetničku praksu. U 2023. godini u suradnji s Hrvatskim muzejem naivne umjetnosti osvaja ICOM-ovu nagradu za rad Sun Worker, a u 2024., nakon izlaganja na Salonu mladih na izložbi Situacija osvaja posebno priznanje Hrvatskog društva likovnih umjetnika za rad pod nazivom 11.

Stela Mikulin (r. 1996.) je vizualna umjetnica i magistra likovne edukacije. Diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Sudjelovala je u međunarodnim projektima poput ECO CURVE i Soundgate Zagreb, te bila polaznica četvrte generacije WHW Akademije. Dobitnica je plakete Izidor Kršnjavi Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

Branimir Štivić (r. 1991., Cerić) diplomirao je Nove Medije na ALU u Zagrebu (2021.) i Informacijsko i Programsko Inženjerstvo na Fakultetu Organizacije i Informatike u Varaždinu (2015.). Izlagao je na većem broju samostalnih i grupnih izložbi, a dobitnik je strukovne nagrade MSU-a na Salonu mladih 37. i nagrade Zlatna lubenica 7.0.

 

***

Program Takeover dao je umjetnosti mogućnost da se „saživi“ s užurbanom svakodnevicom radnih prostora. Pritom su umjetnički radovi postali aktivni sudionici izvanumjetničkog svijeta, brišući oštre granice korporativnog i umjetničkog sektora, zadržavajući svoju uvijek prisutnu moć preoblikovanja naše stvarnosti.

 

Više o programu Takeover pročitajte na: www.takeover.hdlu.hr

 

***

CreArt je mreža 13 europskih gradova srednje veličine s ciljem razmjene iskustava i dobre prakse za poticanje suvremene umjetnosti, kroz stalni transnacionalni program mobilnosti za umjetnike u usponu, kustose i kulturne djelatnike, kako bi se maksimizirali ekonomski, društveni i kulturni doprinos koji kreativnost može dati lokalnim zajednicama (#stringing_together). Istovremeno, CreArt 3.0 pomiče granice (#pushboundaries) izvan vizualnih umjetnosti, osnažujući druge umjetničke prakse kao što su izvedbene umjetnosti ili glazba, a također je započeta i nova suradnje s nevladinom organizacijom sa sjedištem u Lavovu kako bi se podržali ukrajinski umjetnici. Gradovi sudionici su: Kaunas, Liepaja, Skoplje, Aveiro, Valladolid, Lublin, Venecija, Clermont-Ferrand, Rouen, České Budějovice, Oulu i Regensburg. Projekt uključuje 45 rezidencijalnih programa u 15 europskih gradova, više od 39 javnih događaja za proslavu Europskog mjeseca kreativnosti u 13 gradova iz mreže, 13 obrazovnih programa za jačanje kreativnosti i znanja o suvremenoj umjetnosti, 18 Street Art festivala, 10 godišnjih festivala u galerijama u 9 gradova te 6 europskih konferencija i studijskih posjeta.

 

U okviru projekta:

Projekt sufinanciraju:

     

Sufinancira Europska unija – CREA-CULT-2023-COOP. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske izvršne agencije za obrazovanje i kulturu (EACEA). Ni Europska unija ni Europska komisija ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

[Broj projekta: 101128499]

Projekt sufinancira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske.

Stajališta izražena u ovoj objavi isključiva su odgovornost HDLU i ne odražavaju nužno stajalište Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.

Info

MEŠTROVIĆEV PAVILJON ZATVOREN ZBOG OBNOVE

INFORMACIJE ZA POSJETITELJE

 

 

 

Izložbe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Izdvojeno

PLATI UMJETNIKA!

HDLU