Zahtjev za uvođenje poticajnih poreznih mjera za likovne i multimedijske umjetnike i organizacije u kulturi i umjetnosti – analogno poticajima za ulaganja u sport prema najavljenim izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit

Zahtjev za uvođenje poticajnih poreznih mjera za likovne i multimedijske umjetnike i organizacije u kulturi i umjetnosti – analogno poticajima za ulaganja u sport prema najavljenim izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit

Poštovani,

Obraćamo Vam se ispred HRVATSKOG DRUŠTVA LIKOVNIH UMJETNIKA (skraćeno: HDLU) iz Zagreba, Trg žrtava fašizma 16, OIB: 89246742324 s molbom da potpišete inicijativu za uvođenje poticajnih poreznih mjera za likovne i multimedijske umjetnike te organizacije u kulturi i umjetnosti.

Vlada Republike Hrvatske najavila je izmjene i dopune Zakona o porezu na dobit koje imaju stupiti na snagu 01.01.2026. god., a puštene su u e-Savjetovanje. Istima se propisuje da se porezna osnovica smanjuje za rashode sponzorstva danih pravnim osobama u sustavu sporta čije su aktivnosti usmjerene na razvoj i poticanje društveno korisnih sportskih djelatnosti i programa, uz dato pojašnjenje kako se time potiču porezni obveznici da više sudjeluju u financiranju sportskih organizacije.

Najavljenim bi se novinama privukla veća privatna ulaganja u sport, te se potakli porezni obveznici da sve više sudjeluju u financiranju sportskih organizacija, na način da će im se smanjiti porezna osnovica za rashode sponzorstava koje ulažu u sport kroz novčano ili materijalno davanje uz protučinidbu reklame. To se smatra se porezno priznatim rashodom poduzetnika koji čine darovanja u naravi ili novcu, između ostalog i sportskim klubovima, u iznosu do 10% posto prihoda ostvarenog prethodnog ili tekućeg poreznog razdoblja, s time da je do sada taj postotak iznosio 2%.

Uz gore navedeno, još su ranije bili povećani i neoporezivi iznosi za sportske stipendije, nagrade i naknade dok je Zakonom o porezu na dodanu vrijednost propisana i snižena stopa PDV-a od 5% za ulaznice za sportska događanja.

Prilog:

 

Vezano uz najavljene izmjene i dopune Zakona o porezu na dobit, HDLU će se uključiti u aktualno javno e-savjetovanje koje otvoreno do 18.10.2025. god. na sljedećem linku: https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/MainScreen?entityId=31503 te molimo i Vas da se ispred svoje ustanove odnosno organizacije priključite citirajući dolje navedene zahtjeve.

HDLU svakako pozdravlja inicijativu Vlade RH da se poduzetnicima prema afinitetima omoguće ulaganja. Tako ova predviđena ulaganja u sport ocjenjujemo kao pozitivan iskorak prema poticanju društveno korisnih aktivnosti i djelatnosti. Međutim, smatramo kako bi takav model poreznih olakšica trebao obuhvatiti i ostale sektore koji djeluju u javnom interesu, a to su posebice kultura i umjetnost.

Bitno je istaknuti kako su umjetnici i organizatori kulturnih i umjetničkih događanja trenutno u znatno lošijem položaju u odnosu na sport, a prema najavljenim novim zakonskim okvirima, taj će se nesrazmjer još značajnije povećati, ne samo u pogledu poreznih izdataka za sponzorstva, već i kroz sustav neoporezivih naknada i nagrada.

Također, važno je prepoznati kako kultura i umjetnost imaju ključnu važnost u društvenom, obrazovnom i gospodarskom segmentu, te se svakako mogu svrstati u razred općekorisnih djelatnosti od javnog interesa za Republiku Hrvatsku. U trenutnom ozračju brzo rastuće tehnologije i sve većeg broja raznih sadržaja generiranih umjetnom inteligencijom, bitno je prepoznati ljudski stvaralački i kreativni moment te ga adekvatno stimulirati, njegovati i promovirati. U brojnim su europskim državama već ranije uspostavljeni uspješni poticajni modeli, kroz efikasne porezne olakšice namijenjene umjetničkom i kulturnom sektoru, a što sve doprinosi razvoju, rastu i održivosti kulturnih djelatnosti.

Radi stvaranja kvalitetnijeg ozračja kojim bi se u Republici Hrvatskoj, uz razvoj sporta, ujedno poticao i razvoj kulture i umjetnosti, kroz stimulativniji tretman za sva ulaganja u taj sektor, u nastavku dostavljamo naše prijedloge za unapređenje ne samo poreznog sustava, već i zakonskog okvira općenito, a kroz sljedeće izmjene i dopune:

  • Po uzoru na sport, povećanje porezno priznatih rashoda, uz uključen dodatni odbitak za donacije i sponzorstva u kulturi koji bi ciljano gađao udruge, institucije i samostalne projekte, iznad važećeg općeg limita od 2% prihoda na 10%, uz jasne kriterije i nadzor.
  • Uspostava poreznog poticaja (umjereni porezni kredit ili dodatni odbitak) za ulaganja pravnih i fizičkih osoba u kulturne programe od osobitog interesa za Republiku Hrvatsku (nacionalne i međunarodne izložbe, događanja i djelovanja usmjerena na promociju i razvoj hrvatske kulturne baštine, inovativni multimedijski projekti, itd.).
  • Izrada i proširenje kataloga neoporezivih primitaka umjetnika, po uzoru na katalog neoporezivih primitaka sportaša, uz jasne gornje mjesečne/godišnje propisane limite, kroz stipendije, nagrade, produkcijske potpore, putne i dnevne troškovi, naknade za mentorske programe, itd..
  • Kupnja umjetničkih djela od strane fizičkih i pravnih osoba općenito bi se trebala na odgovarajući način bolje i stimulativnije tretirati kao porezno priznati rashod.
  • Uvođenje posebnih poreznih poticaja za kupnju i narudžbe umjetnina hrvatskih autora i za naručivanje umjetničkih djela u javnim i poslovnim prostorima – kroz povećani odbitak ili ubrzanu amortizaciju.
  • Uspostavljanje posebnog povoljnijeg režima za samostalne umjetnike, kroz moguće olakšice na doprinose i/ili paušalno oporezivanje do određenog praga prihoda, uz statusne uvjete i javni interes.
  • Unapređenje sustava kroz pristupačnost i administrativno pojednostavljenje, kao što je na primjer korištenje standardiziranih obrazaca, digitalne evidencije i slično.

 

Učinci predloženih mjera bili bi višestruki, a samo neki od njih su diverzifikacija izvora financiranja, profesionalizacija sektora, rast kulturne i umjetničke produkcije, očuvanje i razvoj talenata, međunarodna vidljivost, te mjerljivi multiplikativni učinci na kreativne industrije, turizam i obrazovanje.

Pri izradi normativnog prijedloga predlažemo da se oslonite na postojeća rješenja u porezu na dobit i dohodak, te da se uredi poseban podzakonski akt kojim bi se definirao popis prihvatljivih kulturnih programa i nositelja, postupak dokazivanja svrhovitosti te visine i vrste poticaja.

Nadalje, ujedno Vas molimo za imenovanje predstavnika iz umjetničkih strukovnih organizacija za radnu skupinu koja bi se bavila izradom tih novih propisa. Smatramo kako bi uključenje strukovnih organizacija kao što je HDLU, koja dubinski poznaje svakodnevnu operativnu problematiku kulturnih i umjetničkih aktivnosti, znatno doprinijelo što kvalitetnijem postavljanju sustava i odgovarajućih zakonskih okvira koji bi osiguravali pravični tretman svima uključenima u takve društveno korisne djelatnosti koje su od općeg javnog interesa za Republiku Hrvatsku.

Molimo Vas da ovu inicijativu razmotrite u što skorijem roku te da:

  • u javnom savjetovanju unesete svoje komentare ispred organizacije koju zastupate najkasnije do 18.10.2026.
  • iskažete suglasnost potpisa ove inicijative ispred organizacije koju zastupate, ustupanjem sljedećih podataka na adresu tajnistvo@hdlu.hr najkasnije do 30.10.2025.

 

Naziv organizacije/ustanove

OIB organizacije/ustanove

Ime i prezime zakonskog zastupnika organizacije/ustanove.

HDLU

Info

MEŠTROVIĆEV PAVILJON ZATVOREN ZBOG OBNOVE

INFORMACIJE ZA POSJETITELJE

 

 

 

Izložbe

 

 

 

 

 

 

Izdvojeno

PLATI UMJETNIKA!

HDLU