MEŠTROVIĆEV PAVILJON ZATVOREN ZBOG OBNOVE
INFORMACIJE ZA POSJETITELJE
Jelena Bogdanić
Vending Machine
Lođa (Javna ustanova u kulturi HVAR 1612)
26.5. – 28.7. 2025.
Bogdanićin Vending Machine pozicija je inata, apsurda i dijaloga. Prikladno smješten u hvarsku loggiu kao važno društveno i gradsko okupljalište, svojim robusnim zdanjem samoposlužni aparat ponajprije uspostavlja kontrast i naglašava dualitet. U tom kasnorenesansnom povijesnom spomeniku s manirističkom notom i sam aparat odražava nemir i pretjerivanje te ukida poznate ravnoteže i harmonije. Suštinski, taj je aparat odraz ukupnosti modernog i suvremenog društva, njegove potrebe za lakim, brzim i dostupnim zadovoljavanjem niskih pobuda i želja u vremenu koje košta više negoli ikada. Subverzivnim preuzimanjem tog proturobotskog stvora, umjetnica svoje kiparske radove postavlja kao podjednako ispražnjene sadržaje, no s ciljem da otvori dijalog. Dijalog o vremenu, o društvu, o umjetničkoj vrijednosti, o tradiciji, o apatiji.
Modelirajući u glini, tom tipičnom materijalu, autorica izvodi raznolike kiparske studije: torza, ruke, stopala, životinje, one dostupne i temeljne „figure” koje je izučavala kroz vlastito obrazovanje. Nakon više godina rada, autorica se sada vraća svojevrsnim oblikovnim početcima upravo kako bi ukazala i nanovo vrednovala važnosti zanata koje potom dalje razrađuje. U suradnji s Markom Đigunovićem, iste tradicionalne modele 3D skenira i priprema za jednakodimenzionalno ispisivanje u plastici, odnosno putem plastičnog filamenta. I čini to svjesno, čini to kako bi zadovoljila suvremene neutažive potrebe i neodrživu fiksaciju za hiperprodukcijom, za stalnim djelovanjem, za stalnom prisutnošću i dostupnošću. Jer suvremeni je umjetnik, vjerojatno i kao mnogi prije njega, primoran biti majstor ne samo u vlastitoj struci, već u nizu takozvanih komplementarnih vještina: u međuljudskim odnosima, u zadovoljavanju nepretjerano istančanih ukusa naručitelja, odnosno tržišta, u vlastitom pozicioniranju, (samo)promociji, ugađanju, intelektualnom i/ili duhovnom rastu, kao i u tehničkom i tehnološkom napretku.
Te su umnožene, a ipak autentične, skulpture odraz i trajne podijeljenosti većine umjetnika između posla i poziva, kao i želje da stvore ono čemu žele svjedočiti, kroz što žele komentirati i o čemu potražuju razgovore. To je pozicija i Bogdanić koja iskreno nastupa djelima koja zahtijevaju umijeće, no održavaju fizičku dostupnost njene okolice i modela, kako bi se u cjelini koja uključuje i dizajn s potpisom Kore Rogina, stvorila kompozicija višestrukih sukoba. Onih sukoba koji počivaju na vječnom ili-ili principu. Ili „visoka” ili umjetnost koja se prodaje, ili pravi posao ili oskudno životarenje, ili pristajanje ili ispadanje, ili svetost galerije ili trošnost trgovine, ili ručno ili automatizirano.
Vending Machine utoliko je pretjeran pa i apsurdan pokušaj pomirdbe onoga nespojivoga, ili se barem tako govori. Taj samoposlužni aparat vrijeđa svakoga „zdrave pameti” jer mu je osigurana istaknuta pozicija, u njemu se skrivaju skulpture koje nemaju ruke i autorski potpis, a iste minijature ne zrače vlastitim aurama, dok je svečanost galerije, kao i umjetnosti same, narušena činom brze, impulzivne i jeftine kupovine. One kupovine koja priliči kakvom soku ili grickalici, no ne i „pravoj” umjetnosti jer ona bi trebala biti lijepa, istinita i vrijedna. Međutim, vrijedno je razgovora može li i, važnije, želi li današnje individualizirano, pasivizirano i opterećeno društvo promišljati o tim estetskim i etičkim kategorijama kada se i samo zateklo u stanju vizualne anesteziranosti. Stoga je bolje pitati možemo li pozvati vlast, javnost i struku da zajednički promišljaju, uživaju i podupiru suvremenu umjetničku praksu.
Mihaela Zajec
Jelena Bogdanić: Jelena Bogdanić (1998., Zagreb) diplomirala je 2022. godine na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, Nastavnički odsjek u klasi izv. prof. art. Vlaste Žanić i komentorice red. prof. art. Ines Krasić.. Kroz objekte i instalacije istražuje materijalnost, estetiku i poetičnost jednokratne plastike čije nepredvidljive preobražaje ostvaruje topljenjem. Izlagala je na nekoliko grupnih izložbi u Zagrebu, Labinu i Dublinu.